badanie techniczne samochodu

Badanie techniczne samochodu – jak przebiega i jak się do niego przygotować?

Badanie techniczne samochodu to obowiązek każdego kierowcy i warunek dopuszczenia pojazdu do ruchu. Regularny przegląd pozwala wykryć usterki zagrażające bezpieczeństwu oraz uniknąć mandatu czy problemów z ubezpieczeniem. Sprawdź, kiedy musisz wykonać badanie w 2025 roku, ile kosztuje, co sprawdza diagnosta i jakie są konsekwencje, jeśli przegapisz termin.

Dlaczego badanie techniczne samochodu jest obowiązkowe?

Obowiązek wykonywania badań wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz towarzyszących jej rozporządzeń Ministra Infrastruktury. Każdy pojazd zarejestrowany w Polsce musi przechodzić badania w ściśle określonych terminach – to warunek jego dopuszczenia do ruchu. Brak aktualnego przeglądu oznacza, że auto formalnie nie może poruszać się po drogach, a w razie kontroli kierowca naraża się na mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

Badanie techniczne samochodu to kontrola stanu technicznego pojazdu, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz ograniczenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko. Diagnosta podczas przeglądu ocenia, czy auto spełnia wymagania techniczne określone w przepisach oraz czy może być dalej użytkowane na drogach publicznych. Regularne badania mają zapobiegać awariom, które mogłyby doprowadzić do wypadków lub zanieczyszczenia środowiska poprzez nadmierną emisję spalin.

Na czym polega badanie techniczne pojazdu?

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje badań: okresowe i dodatkowe. Badanie okresowe to obowiązkowy, cykliczny przegląd, który wykonuje się regularnie – zwykle raz w roku. Natomiast badanie dodatkowe przeprowadza się w sytuacjach wyjątkowych, np. po kolizji drogowej, po montażu instalacji LPG, zmianach konstrukcyjnych pojazdu lub na polecenie policji czy urzędu.

Dzięki temu system kontroli technicznej pozwala utrzymać pojazdy w dobrym stanie, chroniąc nie tylko kierowców, ale też innych uczestników ruchu.

Badanie techniczne polega na kompleksowej ocenie stanu technicznego samochodu przeprowadzanej przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów (SKP). Celem jest sprawdzenie, czy auto spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa oraz normy emisji spalin, a także czy może być dopuszczone do ruchu drogowego.

Podczas badania diagnosta wykonuje szereg czynności kontrolnych – od oceny działania świateł, hamulców, układu kierowniczego i zawieszenia, po pomiar emisji spalin i poziomu hałasu. Sprawdza także stan opon, pasów bezpieczeństwa, szyb oraz elementów konstrukcyjnych pojazdu. Weryfikowane jest również wyposażenie obowiązkowe, takie jak trójkąt ostrzegawczy i gaśnica.

Jak często trzeba robić przegląd techniczny auta?

Kiedy trzeba przeprowadzić badanie techniczne pojazdu? Dla samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce obowiązuje następujący harmonogram badań technicznych:

  • Pierwsze badanie należy przeprowadzić przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji pojazdu.
  • Drugie badanie techniczne trzeba wykonać przed upływem 2 lat od pierwszego przeglądu.
  • Dopiero po tych dwóch etapach – czyli zwykle po 5 latach od pierwszej rejestracji – obowiązuje zasada, że badanie techniczne powinno być przeprowadzane co roku.

W przypadku używanych samochodów, które mają już więcej niż 5 lat od daty pierwszej rejestracji, standardowo należy wykonywać badanie techniczne co 12 miesięcy. 

Ponadto istnieją wyjątki, gdzie badania muszą być przeprowadzane częściej – zwykle co rok, niezależnie od wieku pojazdu. Dotyczy to m.in.:

  • taksówek,
  • pojazdów używanych do nauki jazdy,
  • pojazdów uprzywilejowanych lub przewożących osoby,
  • pojazdów z instalacją LPG/CNG,
  • samochodów specjalnych. 

Dzięki znajomości tych terminów kierowca może uniknąć konsekwencji, takich jak mandaty, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego czy problemy z ubezpieczeniem.

Ile kosztuje badanie techniczne samochodu w 2025 roku?

W 2025 roku stawki za obowiązkowe badanie techniczne pojazdu w Polsce uległy znaczącej zmianie. Do niedawna standardowa opłata dla samochodów osobowych wynosiła 98 zł brutto. Od września 2025 r. przewidziano wzrost tej opłaty do 149 zł dla auta osobowego. W przypadku pojazdów wyposażonych w instalację LPG lub CNG koszt wynosi obecnie 162 zł.

Inne kategorie pojazdów również zostały objęte nowymi stawkami, np. badania techniczne dla pojazdów ciężarowych czy autobusów wzrosną odpowiednio.  Kierowcy powinni więc uwzględnić zmiany w budżecie i sprawdzić obowiązujące stawki dla konkretnej kategorii pojazdu przed wizytą w stacji kontroli.

Co sprawdza diagnosta podczas przeglądu technicznego samochodu?

Wiesz już, że badanie techniczne samochodu to nie tylko formalność, ale dokładna kontrola kluczowych elementów pojazdu, które mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy i ochronę środowiska. Diagnosta w stacji kontroli pojazdów (SKP) wykonuje serię pomiarów i testów, aby upewnić się, że auto spełnia wymagane normy techniczne i może być dopuszczone do ruchu.

Najwięcej uwagi poświęca się układom bezpieczeństwa. Sprawdzane są:

  • hamulce, w tym hamulec główny i postojowy.
  • układ kierowniczy i zawieszenie,
  • oświetlenie – sprawdza się wszystkie światła (mijania, drogowe, kierunkowskazy, stopu, przeciwmgielne), ich natężenie i prawidłowe ustawienie.

Podczas przeglądu diagnosta analizuje również emisję spalin – w nowszych pojazdach wykonuje się odczyt z systemu OBD (On-Board Diagnostics), który pozwala wykryć błędy w pracy silnika lub katalizatora. Ocenia się również stan opon i felg – bieżnik nie może być mniejszy niż 1,6 mm, a opony muszą być równomiernie zużyte i zgodne parametrami na jednej osi.

Kontroli podlega także nadwozie i elementy konstrukcyjne – diagnosta szuka śladów korozji w newralgicznych miejscach. Sprawdza:

  • szyby,
  • pasy bezpieczeństwa,
  • działanie klaksonu.

Ocenie podlega też wyposażenie obowiązkowe: trójkąt ostrzegawczy i gaśnica – ta druga musi być sprawna i z aktualną datą legalizacji.

Najczęstsze usterki, które powodują negatywny wynik badania, to:

  • zużyte klocki lub tarcze hamulcowe,
  • niesprawne światła,
  • uszkodzone amortyzatory,
  • pęknięcia szyb,
  • zbyt duża emisja spalin,
  • korozja podwozia,
  • brak obowiązkowego wyposażenia.

W przypadku drobnych uchybień diagnosta może uznać badanie za pozytywne z adnotacją o konieczności naprawy, ale przy poważnych wadach auto nie zostanie dopuszczone do ruchu – kierowca ma wówczas 14 dni na usunięcie usterek i ponowne badanie techniczne. Cała wizyta na stacji diagnostycznej trwa zwykle od 20 do 30 minut.

Jak interpretować wynik badania technicznego auta?

Po zakończeniu przeglądu diagnosta wystawia protokół z badania technicznego, w którym określa jego wynik – pozytywny lub negatywny – oraz klasyfikuje ewentualne usterki według stopnia ich wpływu na bezpieczeństwo i środowisko. Od 2018 roku w Polsce obowiązuje europejski podział usterek na trzy kategorie:

  • drobne,
  • poważne,
  • niebezpieczne.

Drobne usterki po badaniu technicznym pojazdu na stacji

Usterki z kategorii drobnych to niewielkie nieprawidłowości, które nie mają istotnego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Mogą to być np. przepalona żarówka oświetlenia tablicy rejestracyjnej, lekko zużyte wycieraczki czy niewielkie ślady korozji. W takim przypadku pojazd otrzymuje pozytywny wynik badania, ale diagnosta odnotowuje usterkę w protokole i informuje kierowcę o konieczności jej usunięcia. 

Poważne usterki wynikłe w badaniu diagnostycznym

Poważne usterki to uszkodzenia lub nieprawidłowości, które mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub środowisku, np. nierównomierne działanie hamulców, zużyte opony, wycieki płynów eksploatacyjnych czy pęknięcia szyb w polu widzenia kierowcy. W takim przypadku wynik badania jest negatywny, a kierowca otrzymuje termin 14 dni na naprawę i ponowne zgłoszenie się na stację kontroli pojazdów w celu weryfikacji.

Usterki niebezpieczne w przeglądzie technicznym pojazdu

W badaniu auta mogą wyjść także usterki o kategorii niebezpiecznej. To poważne uszkodzenia, które natychmiast zagrażają bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu. Mogą to być np.:

  • brak skutecznych hamulców,
  • poważne luzy w układzie kierowniczym,
  • uszkodzona rama nośna,
  • wyciek paliwa.

W takim przypadku diagnosta nie dopuszcza pojazdu do ruchu, a jego wynik jest negatywny. Wówczas nie ma mowy o dopuszczeniu samochodu do ruchu ulicznego.

Jeśli w wyniku badania stwierdzono usterki poważne lub niebezpieczne, diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny (elektronicznie w systemie CEPiK) i wydaje kierowcy pokwitowanie ważne przez 7 dni, które umożliwia dojazd do warsztatu lub ponownie na SKP. Po usunięciu usterek należy przeprowadzić ponowne badanie, które potwierdzi ich naprawę. Dopiero wtedy diagnosta wprowadza informację o pozytywnym wyniku do systemu, a dowód rejestracyjny zostaje automatycznie przywrócony do obiegu.

Uwaga! Wynik badania technicznego jest natychmiast przekazywany do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dzięki czemu policja podczas kontroli od razu widzi, czy pojazd ma ważny przegląd. Brak pozytywnego wyniku skutkuje nie tylko mandatem, ale także ryzykiem zatrzymania auta na miejscu.

Używanie pojazdu bez ważnego badania – czym to grozi?

Przegapiłeś okresowe badanie techniczne samochodu? Może to mieć swoje konsekwencje. Przekroczenie terminu badania technicznego to nie tylko kwestia formalna, ale realne ryzyko finansowe i prawne dla kierowcy.

Jeśli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi, że pojazd nie ma aktualnego przeglądu, może nałożyć mandat do 500 zł oraz zatrzymać dowód rejestracyjny – elektronicznie w systemie CEPiK. W takim przypadku kierowca otrzymuje pokwitowanie ważne zwykle przez 7 dni, które pozwala dojechać na stację kontroli pojazdów. Jeśli w tym czasie nie wykona badania, pojazd traci prawo do poruszania się po drogach.

Brak ważnego przeglądu może również mieć konsekwencje przy likwidacji szkody z ubezpieczenia. W przypadku polisy AC (autocasco) towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo obniżyć lub odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli udowodni, że stan techniczny pojazdu przyczynił się do wypadku – na przykład niesprawne hamulce czy zużyte opony. Ubezpieczyciel może uznać to za rażące niedbalstwo kierowcy, co skutkuje częściową lub całkowitą utratą ochrony.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC brak przeglądu nie powoduje automatycznie utraty ochrony – poszkodowany w wypadku wciąż otrzyma odszkodowanie z polisy sprawcy. Jednak jeśli biegły sądowy lub ubezpieczyciel wykaże, że zły stan techniczny auta był bezpośrednią przyczyną szkody, zakład ubezpieczeń może wystąpić do sprawcy z tzw. regresem ubezpieczeniowym, żądając zwrotu wypłaconego świadczenia.

W praktyce więc jazda bez ważnego badania technicznego to ryzyko nie tylko mandatu, ale też poważnych problemów finansowych. Dlatego warto kontrolować datę następnego przeglądu i wykonać go z wyprzedzeniem – badanie można przeprowadzić nawet do 30 dni wcześniej, bez utraty ważności dotychczasowego terminu.

Badanie dodatkowe pojazdu – kiedy jest możliwe?

Istnieje kilka sytuacji, w których Twój pojazd może być skierowany na tzw. dodatkowe badanie techniczne – niezależnie od terminu badania okresowego. Dzieje się tak, jeśli uczestniczyłeś w kolizji lub wypadku, w wyniku którego nastąpiło uszkodzenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu (nadwozie, podwozie, rama) – wtedy funkcjonariusze mogą zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować auto na stację kontroli pojazdów.

Diagnostyka jest obowiązkowa po każdej zmianie konstrukcyjnej pojazdu – na przykład montaż haku holowniczego, instalacji LPG/CNG, zmiana silnika lub przebudowa nadwozia. W takich okolicznościach wymagane jest dodatkowe badanie, aby potwierdzić zgodność z wymaganiami technicznymi.

Jeśli auto zostało sprowadzone z zagranicy – przy pierwszej rejestracji w Polsce często urząd wymaga badania „zerowego” w SKP, by potwierdzić stan techniczny i zgodność danych pojazdu. 

Wreszcie na badanie dodatkowe mogą być kierowane pojazdy specjalne. Zaliczamy do nich taksówki, auta nauki jazdy, uprzywilejowane, do przewozu towarów niebezpiecznych (ADR) itp. – mogą być objęte badaniem dodatkowym lub częstszymi przeglądami ze względu na specyfikę użytkowania.

Jak przygotować auto do przeglądu technicznego?

Zanim wybierzesz się na stację kontroli pojazdów, warto poświęcić kilka minut na sprawdzenie podstawowych elementów, które diagnosta i tak oceni podczas badania. Zminimalizujesz tym samym ryzyko negatywnego wpisu do dowodu rejestracyjnego, jeśli coś okaże się nie tak. 

Zacznij od oświetlenia – sprawdź wszystkie światła, w tym postojowe, cofania i przeciwmgielne. Wymień przepalone żarówki, a reflektory przetrzyj z zabrudzeń – matowe klosze potrafią zniekształcić wiązkę światła i prowadzić do uwag diagnosty.

Następnie zweryfikuj poziom płynów eksploatacyjnych:

  • oleju silnikowego,
  • płynu chłodniczego,
  • płyn hamulcowego,
  • płynu do spryskiwaczy.

Zużyte lub zapieczone wycieraczki również warto wymienić – to drobiazg, ale często powód do odnotowania właśnie usterki drobnej.

Warto również sprawdzić stan ciśnienia i opon – bieżnik powinien mieć co najmniej 1,6 mm głębokości, a opony na jednej osi muszą być tego samego typu i rozmiaru. Warto też sprawdzić „garażowo” luz w zawieszeniu i hamulcu ręcznym – jeśli auto toczy się mimo zaciągniętego ręcznego, konieczna jest regulacja.

Przed wizytą w SKP przygotuj dokumenty:

  • dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu,
  • dokument potwierdzający montaż haka holowniczego lub instalacji LPG,
  • sprawdź datę ważności gaśnicy – to częsty „detal” decydujący o wyniku badania.

Jeśli chcesz wyeliminować wątpliwości podczas badania, umyj auto (szczególnie lampy i tablice rejestracyjne), upewnij się, że numer VIN jest czytelny, a tablice nie są porysowane lub zniszczone. Takie przygotowanie zajmuje niewiele czasu, a pozwala przejść przegląd bez stresu i poprawek.